Marksizm ve Ütopik Görüş
Sovyetler Birliği, çözülmesi ile beraber, Marksist gelenek bir bunalım içine girdi ve bu bunalım Löwy’e göre; teorik bir kavramdan çok bir gazete manşetini andırıyor. Marksistler, ”asıl biçimi 1970’lerden beri, Marksizm’in “totaliter bir doktrin” olarak reddi olan ciddi bir moral kaybı ve yönetim bozukluğuna uğradılar.” Marks’ın politik düşünce alanına getirdiği en büyük katkılardan biri olan anti-otoriter devrim perspektifi Sovyet bürokrasinin gölgesi altında kalmış ve hiç olmamış ve söylenmesi aforoz edilmeye maruz bırakılmıştır. Çünkü Sovyetler Birliği’nde yaşanan durum Marksın düşüncesinin paralelliğinde bile değildir. Bunun tam tersini yansıtır. Bürokratik oligarşinin, hükümranlığı altında yaşanan,”sosyalizm deneyimi” tam bir cehennem trajedisine dönüşmüştür ve Löwy’nin deyimiyle, bürokrasi, Marksizmin eleştirel devrimci, özünü boşaltıp içini oyduktan sonra kendi tutucu, esrarlı ve onu taşlaşmış bir istidriye kabuğu haline getirmiştir. Proletarya için partiyi vekil tayin eden ve partinin yukarıdan “öncü rolünü” dayatan(Polonya Anayasasında kutsanmış olan) doktrin ve yanılmaz, her şeyi bilen, cömert lider ideolojisi, Marks’ın felsefesinde ki ve devrimci teorisindeki en derin öğelerden kopuştur.”
Stalin ve sonrasında gelişen bu durum çoğu zaman, eski solcuların, sağın modern veya eski biçimlerine kaymalarına, taraf değiştirmelerine neden oldu. Bunun en büyük nedeni ise, Stalinizmin, Marksizm’le eş değer tutulması problemi idi. Kitle iletişim araçları, çok ucuz bir şekilde, Marksizm eleştirisi yapmakta ve oteriteryanizmi anımsatan akla uygunluk derecesi sınırlı bütün silah veya kötü asker figürlerini Marksizm’le-Komünizmle birleştirdi. Bunun sonucunda, komünizm bir öcü ve kapitalizm ise bir kurtarıcı rolünü üstlendi. Marksizm bir ütopyamıdır? sorusu, işte burada Marksizm’in, son uğrağı ve kurtarıcısı görevini alır.
Marksizm, kuşkusuz (!) bir ütopyadır. Çünkü biliyoruz ki, Ütopya sözcüğü, aslında olmayan, tasarlanmış olan ideal toplum ve devlet şekline işaret eder. Bir yok ülkeyi ve marksizmin ideal devleti yada toplumsal organizasyonu buna işaret eder. Löwy’de burada şunları dile getirir. “Bir Marksist ütopyaya ihtiyacımız var. Aykırı bir kavram, ancak aykırı olmadan Marksizm nasıl gelişebilirdi. Ütopya, en somut biçimiyle işçilerin sömürülmesinin, kadınların ezilmesinin, yabancılaşmanın, şeyleşmenin; devletin ve sermayenin ortadan kaldırıldığı, henüz var olmayan(u-tapos-hiçbir yerde) hayali kurtarılmış bir bölge sunar. “ Bu şekilde, Marksist düşünceye özgür bir ufuk sağlanabilir ve gerçekleştirilebilir.
Dolayısıyla, “sosyalizm var olan gerçeklikte mevcut değildir; gelecek için mücadelenin sonucu olarak yeniden türetilmelidir. Bu, özyönetim üzerine kurulu demokratik sosyalizm, kullanım değerlerinin yeniden mübadele değerlerine üstün olduğu gerçek demokratik planlama, cinsler arası yabancılaşmamış ilişkiler, insanlık ve doğa arasındaki dengenin yeniden kurulması ve gezegenimizin ekolojik dengesi için olasılıklar üzerine sınırlamasız veya tabusuz geniş bir tartışmayı göze almaktır.” Bu düşünce bugün içinde geçerliliğini sürdürmektedir. Özellikle Sovyet bloğunun çözülmesinden sonra, bu bloğun çözülmesini sosyalizmin çözülmesinin eş değer tutulması fikrine bir anti tezi olarak sunula bilir.
Sonuç olarak; sosyalizmin bir ütopya oluşu ontolojik olduğu kadar bir zorunluluktur. Tarihin tekerrürünün komedyan bir trajedi olduğunu söyleyen bir felsefi geleneğin, yıkıntılar üzerine inşa düşüncesiyle hareket etmesi aynı şiddette trajediktir. Ve bunun, savunuculuğunu yapmakta, şifozrenik ve bilgiden yoksunluğa işarettir.
Kaynaklar
1. Marksizm ve Ütopik Görüş, Birikim Dergisi…
Mehmet Şerif AKAYDIN
Felsefe Grubu Öğretim
Çukurova Üniversitesi
.:.Metinler.:.
- Bir Eğitim Sistemi Modeli Olarak “Anlamacı Eğitim”
- Bir Eşitsizlik Örneği Olarak Siyasal Meşruiyet ve Yurttaşlık: Nusayriler Üzerine Bir Çalışma
- Bir Soykırımın Adı 1864 Büyük Çerkes Sürgünü
- Diyalog Olarak Felsefe
- DÜŞÜNCE VE KÜLTÜR TARİHİNDE HERMENEUTİK GELENEK
- EĞİTİMİN SOSYOLOJİSİ DEĞİL, EĞİTİM SOSYOLOJİSİ
- FELSEFENİN SOSYOLOJİSİ: Bilgi Sosyolojisi Açısından Felsefe
- Gadamer’in Hermenuetiğinde Sanat Deneyiminin Anlamı ve İşlevi Üzerine
- Göç-Eğitim-Batman ve Çocuk: Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da Göçün Aile ve Çocuk Eğitimi Üzerindeki Etkisi
- HABERMAS’IN FELSEFESİ
- Hermenuetik
- Karl Marx’ın Felsefesinde “İnsan” ve “İnsan Doğası”
- MUSTAFA GÜNAY’DAN YAŞADIĞIMIZ ZAMANA FELSEFİ BİR BAKIŞ: DÜNYA KİME AİTTİR?
- Marksizm ve Ütopik Görüş
- RÜYA
- Sosyal Hareketler Sosyolojisi Açısından Türkiye Cumhuriyet’inin 1919-1938 Döneminin Analizi
- Tin Bilimleri Kuramı İçinde Yaşama Felsefesi Düşüncesi ve Hermeneutik (Georg MISCH) Üzerine Birkaç Not…
- Varolmanın Dayanılmaz Hafifliği” Romanında Ağırlık ve Hafiflik Çözümlemesi
- Wilhelm Dilthey ve 21. Yüzyılın Kültür Odaklı Çatışmalarının Önlenmesine Yönelik Bir Çözüm Olarak “Anlama” Kavramı
- ÖLÜMÜNÜN YÜZÜNCÜ YILINDA NİETZSCHE VE FELSEFESİ
- Ütopya ve Gerçeklik Tartışmaları Işığında “Venüs Projesi”
- İNSAN VE TARİH BİLİNCİ
- İdeoloji Nedir?
- İnanma Felsefesi Bağlamında Totem ve Tabu
- “Yeni Atlantis ve Bilim Teknoloji Ütopyalarının Günümüz Örneklerinden Venüs Projesi(Kaynak Bazlı Ekonomi)”
- “İnsan ve Tarih Dünyasında Tekilleşme ve Sanat” Üzerine Bir İnceleme