Ölü sinekler attarın ıtırını kokutur. Biraz aptallık da bilgeliği ve saygınlığı bastırır.
Bilgenin yüreği hep doğruya eğilimlidir, Akılsızın ise, hep yanlışa.
Yolda yürürken bile akılsızın aklı kıttır, Akılsız olduğunu herkese gösterir.
Yöneticinin öfkesi sana karşı alevlenirse, Yerinden ayrılma; Çünkü serinkanlılık büyük yanlışları bastırır.
Güneşin altında gördüğüm bir haksızlık var, Yöneticiden kaynaklanan bir yanlışı andırıyor:
Zenginler düşük makamlarda otururken, Aptallar yüksek makamlara atanıyor.
Köleleri at sırtında, Önderleri yerde köleler gibi yürürken gördüm.
Çukur kazan içine kendi düşer, Duvarda gedik açanı yılan sokar.
Taş çıkaran taştan incinir, Odun yaran tehlikeye girer.
Balta körse, ağzı bilenmemişse, Daha çok güç gerektirir; Ama bilgelik başarı doğurur.
Yılan büyü yapılmadan önce sokarsa, Büyücünün yararı olmaz.
Bilgenin ağzından çıkan sözler benimsenir, Oysa akılsız kendi ağzıyla yıkımına yol açar.
Sözünün başı aptallık, Sonu zırdeliliktir.
Akılsız konuştukça konuşur. Kimse ne olacağını bilmez. Kim ona kendisinden sonra ne olacağını bildirebilir?
Akılsızın emeği kendini öylesine yıpratır ki, Kente bile nasıl gideceğini bilemez.
Kralın bir çocuksa, Önderlerin sabah şölen veriyorsa, vay sana, ey ülke!
Kralın soyluysa, Önderlerin sarhoşluk için değil Güçlenmek için vaktinde yemek yiyorsa, ne mutlu sana, ey ülke!
Tembellikten dam çöker, Miskinlikten çatı akar.
Şölen eğlenmek için yapılır, Şarap yaşama sevinç katar, Paraysa her ihtiyacı karşılar.
İçinden bile krala sövme, Yatak odanda zengine lanet etme, Çünkü gökte uçan kuşlar haber taşır, Kanatlı varlıklar söylediğini aktarır.
İyilik Yap, Denize At
Ekmeğini suya at , Çünkü günler sonra onu bulursun.
Yedi, hatta sekiz kişiye pay ver, Çünkü ülkenin başına ne felaket geleceğini bilemezsin.
Bulutlar su yüklüyse, Yeryüzüne döker yağmurlarını. Ağaç ister güneye ister kuzeye devrilsin, Devrildiği yerde kalır.
Rüzgarı gözeten ekmez, Bulutlara bakan biçmez.
Ana rahmindeki çocuğun nasıl ruh ve beden aldığın ıbilmediğin gibi, Her şeyi BİLEMEZSİN.
Tohumunu sabah ek, Akşam da elin boş durmasın. Çünkü bu mu iyi, şu mu, Yoksa ikisi de aynı sonucu mu verecek, bilemezsin.
Işık tatlıdır, Güneşi görmek güzeldir.
Evet, insan uzun yıllar yaşarsa, Sevinçle yaşasın. Ama karanlık günleri unutmasın, Çünkü onlar da az değil. Gelecek her şey boştur.
Ey delikanlı, gençliğinle sevin, Bırak gençlik günlerinde yüreğin sevinç duysun. Gönlünün isteklerini, gözünün gördüklerini izle, Ama bil ki, bütün bunlar için Tanrı seni yargılayacaktır.
Öyleyse at tasayı yüreğinden, Uzaklaştır derdi bedeninden. Çünkü gençlik de dinçlik de boştur.
Bu yüzden zor günler gelmeden, "Zevk almıyorum" diyeceğin yıllar yaklaşmadan, Güneş, ışık, ay ve yıldızlar kararmadan Ve yağmurdan sonra bulutlar geri dönmeden, Gençlik günlerinde seni yaratanı anımsa.
O gün, evi bekleyenler titreyecek, Güçlüler eğilecek, Öğütücüler azaldığı için duracak, Pencereden bakanlar kararacak.
Değirmen sesi yavaşlayınca, Sokağa açılan çift kapı kapanacak, İnsanlar kuş sesiyle uyanacak*fe*, Ama şarkıların sesini duyamayacaklar".
Dahası yüksek yerden, Sokaktaki tehlikelerden korkacaklar; Badem ağacı çiçek açacak, Çekirge ağırlaşacak, Tutku zayıflayacak. Çünkü insan sonsuzluk evine gidecek, Yas tutanlar sokakta dolaşacak.
Gümüş tel kopmadan, Altın tas kırılmadan, Testi çeşmede parçalanmadan, Kuyu makarası kırılmadan,
Toprak geldiği yere dönmeden, Ruh onu veren Tanrı'ya dönmeden, Seni yaratanı anımsa.
"Her şey boş" diyor Vaiz, "Bomboş!"
Son Söz
Vaiz yalnız bilge değildi, bildiklerini halka daöğretiyordu. Hesap etti, araştırdı ve birçok özdeyişi düzenesoktu.
Güzel sözler bulmaya çalıştı. Yazdıkları gerçek vedoğrudur.
Bilgelerin sözleri üvendire gibidir, derledikleriözdeyişlerse, iyi çakılan çivi gibi; bir tek Çoban*fg* tarafındanverilmişler.
Bunların dışındakilerden sakın, evladım. Çok kitap yazmanınsonu yoktur, fazla araştırma da bedeni yıpratır.
kAYNAK-tevrat-vaiz bölümü
.:.Metinler.:.
- Bir Eğitim Sistemi Modeli Olarak “Anlamacı Eğitim”
- Bir Eşitsizlik Örneği Olarak Siyasal Meşruiyet ve Yurttaşlık: Nusayriler Üzerine Bir Çalışma
- Bir Soykırımın Adı 1864 Büyük Çerkes Sürgünü
- Diyalog Olarak Felsefe
- DÜŞÜNCE VE KÜLTÜR TARİHİNDE HERMENEUTİK GELENEK
- EĞİTİMİN SOSYOLOJİSİ DEĞİL, EĞİTİM SOSYOLOJİSİ
- FELSEFENİN SOSYOLOJİSİ: Bilgi Sosyolojisi Açısından Felsefe
- Gadamer’in Hermenuetiğinde Sanat Deneyiminin Anlamı ve İşlevi Üzerine
- Göç-Eğitim-Batman ve Çocuk: Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da Göçün Aile ve Çocuk Eğitimi Üzerindeki Etkisi
- HABERMAS’IN FELSEFESİ
- Hermenuetik
- Karl Marx’ın Felsefesinde “İnsan” ve “İnsan Doğası”
- MUSTAFA GÜNAY’DAN YAŞADIĞIMIZ ZAMANA FELSEFİ BİR BAKIŞ: DÜNYA KİME AİTTİR?
- Marksizm ve Ütopik Görüş
- RÜYA
- Sosyal Hareketler Sosyolojisi Açısından Türkiye Cumhuriyet’inin 1919-1938 Döneminin Analizi
- Tin Bilimleri Kuramı İçinde Yaşama Felsefesi Düşüncesi ve Hermeneutik (Georg MISCH) Üzerine Birkaç Not…
- Varolmanın Dayanılmaz Hafifliği” Romanında Ağırlık ve Hafiflik Çözümlemesi
- Wilhelm Dilthey ve 21. Yüzyılın Kültür Odaklı Çatışmalarının Önlenmesine Yönelik Bir Çözüm Olarak “Anlama” Kavramı
- ÖLÜMÜNÜN YÜZÜNCÜ YILINDA NİETZSCHE VE FELSEFESİ
- Ütopya ve Gerçeklik Tartışmaları Işığında “Venüs Projesi”
- İNSAN VE TARİH BİLİNCİ
- İdeoloji Nedir?
- İnanma Felsefesi Bağlamında Totem ve Tabu
- “Yeni Atlantis ve Bilim Teknoloji Ütopyalarının Günümüz Örneklerinden Venüs Projesi(Kaynak Bazlı Ekonomi)”
- “İnsan ve Tarih Dünyasında Tekilleşme ve Sanat” Üzerine Bir İnceleme